CAMERA DEI DEPUTATI
PROPOSTA DI LEGGE N. 136LEGGE QUADRO PER LO SPETTACOLO DAL VIVO
( INTEGRAZIONI)
FORMAZIONE
Sostituire l’articolo 3 comma 1, lett. g) con
Ferma restando la competenza delle Regioni in materia, definire gli indirizzi generali per la formazione del personale artistico, tecnico e amministrativo, e degli addetti ai servizi culturali delle regioni e degli enti locali, promuovendo un coordinamento nazionale delle iniziative formative nell’ambito dello spettacolo al fine di elaborare linee condivise di intervento;
Add to Article 5, paragraph 1 letter. d) ...
, providing also to make a periodic survey of professions and trades of the show with a special focus on the new profiles in order to better target training projects;
SYMPHONIC OPERA FOUNDATION
Replace Article 6 paragraph 3 with the following:
1. In light of the precarious economic situation faced by management in the lyrical symphonic foundations are recognized under the legislation within six months from the date of entry into force of this decision and in the manner expressly provided for and governed by law, the Government, in agreement with the Joint Conference, provvede ad adottare un decreto legislativo recante il riordino del settore.
2. Il riordino si rende necessario per incrementare e migliorare la produttività delle fondazioni lirico sinfoniche chiamate a promuovere, sulla base delle funzioni riconosciute alle singoli istituzioni, la più ampia diffusione e valorizzazione del patrimonio, l’innovazione ed i nuovi talenti, in un’ottica di contenimento dei costi e di una diversa responsabilizzazione dei soci e degli organi statutari per salvaguardare le finalità dell’investimento pubblico.
3. Nell’esercizio della delega di cui al comma 1, il Governo si attiene ai seguenti principi e criteri direttivi che dovranno essere recepiti dagli statuti delle fondazioni lirico sinfoniche e dai regolamenti attuativi della Pubblica Amministrazione:
a) armonizzazione delle disposizioni legislative succedutesi in materia;
b) introduzione del voto ponderato per i soci nel consiglio di amministrazione, con attribuzione della scelta del presidente al socio con il maggior apporto finanziario;
c) nomina del sovrintendente da parte del consiglio di amministrazione su proposta del presidente, quale responsabile delle funzioni di pianificazione, organizzazione e gestione della struttura e del bilancio;
d) nomina del direttore artistico da parte del consiglio di amministrazione su proposta del presidente, quale responsabile della linea artistica e della definizione dei progetti, di concerto, per la parte economica e gestionale, with the superintendent;
e) estimates of the commissioner of the foundations lyrical-symphonic in its absence, within twenty-four months, a balanced budget, with the obligation on members to settle in solid form;
f) extension of the seasons, promoting ' activities of new singers, companies, youth orchestras and choirs, concerts, dance and music with influences extracolta, fully accessible to the public every income bracket;
g) provision for implementation of tours in the region, national, European and international through co-production projects with Italian musical institutions and similar foreign entities;
h) participate in the creation Conference Services at the Ministry for Heritage and cultural activities for the sharing of information and materials useful for the optimization of investment and the coordination and promotion of national and international
i) economic intervention State refers to the art project and associated costs, excluding fixed costs and management of permanent staff, which will be redefined as collective bargaining and the staffing at the expense of the region and local authorities in which the foundation lyric symphony;
j) the priority of state reference number of the productions, the paying public, the number replica insured, in the presence of Italian actors, the capacity of vocational and technical and artistic renewal of the art scene, activities carried out in co-production, the capacity of the project to widen the spread on the territory of the opera national, regional, national and International and seek to schools, youth and the elderly through the creation of companies for the resumption of youth repertoire, as well as sound economic management.
k) legal autonomy, and economic organization of the corps de ballet formerly belonging to the foundations operatic and symphonic, with the participation of regions and local authorities, which allocate a portion of Fund resources only the spectacle of the Law of 30 April 1985, No 163 in the percentage devoted to dance
l) redefinition of the list of foundations lyrical symphonic already recognized criteria of territoriality and catchment area, helping to ensure useful additions, as well as the rationalization and increased efficiency of ' public investment, a qualified service to the socio-cultural geographies without reference subjects.
Reform of the SOLE ENTERTAINMENT
Article 6 a (scratch)
1. Within two years after the date hereof and in the manner expressly provided for and governed per legge, il Governo, d’intesa con la Conferenza unificata, provvede ad adottare un decreto legislativo per la riforma del Fondo Unico per lo spettacolo di cui alla legge 30 aprile 1985, n. 163. Nell’esercizio della delega di cui al comma 1, il Governo si attiene ai seguenti principi e criteri direttivi: a) allo scopo di limitare l’impegno finanziario dello Stato e di offrire maggiori garanzie ai soggetti destinatari degli interventi, il sistema di alimentazione del Fus è modificato prevedendo che al raggiungimento dell’ammontare del fabbisogno effettivo, determinato su base triennale, oltre al relativo stanziamento da parte dello Stato, concorrano anche le seguenti fonti di finanziamento:
- il 25% dei fondi derivanti dalle estrazioni infrasettimanali del gioco del lotto;
- il 50% dei fondi gestiti dall’Amministrazione autonoma dei monopoli di Stato relativi ai premi non riscossi del gioco del lotto e delle lotterie nazionali;
- l’impiego dei fondi non ripartibili incassati dalla Società` italiana degli autori ed editori;
- il prelievo alla fonte del 5% delle risorse che le società erogatrici di servizi di pubblica utilità destinano annualmente a iniziative promozionali e pubblicitarie;
- una percentuale, stabilita con il medesimo decreto legislativo, dell’intero ammontare delle entrate del sistema audiovisivo pubblico;
- una percentuale, stabilita con il medesimo decreto legislativo, delle somme derivanti da atti di convenzione stipulati con il sistema delle fondazioni bancarie;
- i fondi dell’Unione europea destinati allo spettacolo dal vivo.
b) esclusione delle fondazioni lirico sinfoniche dal FUS, con costituzione di un fondo speciale sul bilancio del Ministero per i beni e le attività culturali.
PARAMETRI DI VALUTAZIONE DELL’ATTIVITA’ (REFERENCE SYSTEM)
Articolo 13, comma 7 bis (ex novo)
Per la valutazione di cui al comma 7, lett. b) i comitati tecnici dovranno tenere conto dei criteri automatici fissati con apposito decreto ministeriale e dei relativi valori percentuali per un’incidenza complessiva non superiore al 50% - 70% (?) della valutazione finale. Rientrano tra i criteri: a) di carattere generale:
- la direzione artistica ed organizzativa;
- l’identità e la continuità del nucleo artistico e tecnico;
- il progetto artistico già realizzato;
- l’innovazione dell’offerta culturale attraverso l’integrazione delle arti sceniche, la messa in scena di nuovi autori e l’impiego di nuovi talenti sia in campo artistico che tecnico;
- la tenitura degli spettacoli;
- l’attenzione rivolta al mondo della scuola e dell’università, ai ceti meno abbienti ed alle aree del disagio sociale;
- la sana gestione economica in termini di rapporto fra entrate ed uscite e fra entrate di bilancio ed intervento pubblico;
- la capacità imprenditoriale di reperire risorse da privati ed enti locali territoriali;
- il numero degli spettatori paganti;
- l’impiego delle nuove tecnologie e l’utilizzazione dei suoi strumenti di comunicazione e diffusione per la più ampia fruizione;
b) di carattere specifico per le attività con carattere di stabilità:
- la prevalenza dell’attività produttiva e la costante presenza sul proprio bacino di utenza;
- la presenza di una compagnia/complesso di giovani interpreti per la ripresa del proprio repertorio;
- cicli di spettacoli rivolti agli studenti e più in generale al pubblico meno abbiente;
c) di carattere for activities with itinerant character:
- the presence throughout the national territory, with particular attention to areas poorly served;
- the presence of a company / group of young performers for the resumption of their repertoire;
d) Specific for operating activities and promotion and training of public
- offering multi-disciplinary performance;
- space reserved for new proposals and new formations;
- the length of time during the calendar year;
- the type and timing of fees paid to the hosted production;
- cycles of events for students and more generally to the public poor;
- moments of information and preparation for events such as to foster a culture of live performance;
- the effectiveness of national and regional presence in the area.
INSTITUTION OF equalization fund
Article 7 a (scratch)
1. E'istituito the equalization fund for the performing arts, hereinafter referred to as equalization fund, managed by the Ministry of Heritage and cultural activities and whose resources are intended for:
a) the course of action rebalancing in favor of areas in which spatial interventions for the dissemination of live performance are inadequate, including through the implementation of specific projects to promote and awareness to be implemented in cooperation with the regions, provinces, metropolitan cities and municipalities directly concerned;
b) the construction or improvement, with criteria the district, the infrastructure on a scale appropriate to the catchment area of \u200b\u200breference and technical features designed to ensure the enjoyment of all forms of live entertainment and play, including through the promotion of program agreements with ARCUS SpA
2. Financing of the equalization fund for the first three years of application of this Act quantified in 15 million euro per year, for by a corresponding reduction in the proportion of the fund for underdeveloped areas (FAS) reserved for the Ministry of Heritage and Activities Culture for the period 2007 to 2013.
ESTABLISHMENT OF THE FUND FOR CREATIVITY '
Article 8 a (scratch)
1. E'istituito Fund for creativity, whose resources are devoted to promoting and supporting new talent of the performing arts, their formation and implementation of their creations. The fund's resources are allocated to the regions and those provided by examining and coordinating the various projects to be considered as an independent and detailed in the financial statements of the proponents.
2. To the allocation of the fund, for the first three years of application of this Act quantified in 15 million euro per year, for by a corresponding reduction in the proportion fund for underdeveloped areas (FAS) reserved for the Ministry of National Heritage and Culture for the period 2007 to 2013.
3. As part of the fund, 10 million euro per year are reserved for the financing of projects for interdisciplinary innovation, promotion and support of young playwrights, composers and musical groups and dance and create their works, 2.5 million euro per year for grants to researchers and technical language of the performing arts, € 2.5 million annually for the promotion of classical music and extra amateur theater by supporting the activities of the most representative associations and bodies training of authors and Extra contemporary classical music performers.
4. To attain the objectives inherent in interdisciplinary innovation, it must take particular account of the research of new languages \u200b\u200band implement new ways of contamination of genres, the involvement of non-traditional partners, promoting the mobility of artists in the field nationally and internationally, and the creation of cultural safeguards in underserved areas or socially disadvantaged for the sake of social relations and the meeting between art and theater scene.
PS
not be appropriate to introduce in the near future the distinction between international companies, national and land (which is a rewrite of the system will involve the establishment of new mission), which could rekindle conflicts in the world of operators and between the State and the Regions.
The setting of the bill exceeds anything involving the system of local self-government at every stage of decision-making process inherent in live performance, thus avoiding the dangerous fragmentation of expertise and resources.
0 comments:
Post a Comment